Velkommen!!!

Håper du liker låggen min og har lyst til å lese mer!! :-)

torsdag 22. desember 2011

Dieselforbud?

Man ser det er miljøproblematikk i forhold til diesel i landet. Dette ble jeg virkelig ikke overrasket over. Jeg tror neppe det vil bli innført noe forbud mot dieselbiler eller begrensninger i forhold til å bruke dieselbiler. Derimot vil det nok føre til en kraftig avgiftsøkning for de av oss som kjører dieselbil her til lands. Det blir skrevet og snakket mye om at en økning i bompengeavgift for dieselbiler er et alternativ og det ville nok bli løsningen om det var slik at det er der staten kunne få inn mest penger. Det er nå sånn at om man øker bompenge avgifter så vil det medføre at det blir dyrere for brukere av dieselbiler å kjøre gjennom bomringene i landet, men der det ikke er bomring vil det jo følgelig ikke føre til Man kan jo si at økte inntekter for staten. Man kan jo bare spekulere i om det i så fall bare vil være et virkemiddel for å få bygget ut flere bomringer i landet. Man kan jo si at bompenger er en "god" løsning, da man selv kan "velge" om  man ønsker å betale mer avgifter eller ikke ved å velge å ikke bruke bilen like mye. Er det miljøspørsmålet som da ligger til grunn så vil nok det nok ha en teoretisk god effekt. Jeg vil si at jeg ikke bruker bilen i noen stor grad mer enn nødvendig og i min hverdag er det en nødvendighet i de aller fleste tilfeller og jeg som mange andre må pent nødt til å betale det det koster å bruke bilen uavhengig av evt miljøhensyn. Det tror jeg er tilfellet for de aller fleste av oss, man må på jobb,til barnehager, på butikken osv osv og for de aller fleste av oss her i Tromsø er ikke avstandene så små at det av tidsmessige hensyn er særlig gjennomførbart å bruke annet enn privatbilen når man skal gjøre livets nødvendigheter. De aller fleste av oss driver ikke å kjører rundt bare fordi det er veldig morro.
For noen år siden ble man oppfordret til å bytte fra bensin til diesel av miljøhensyn og vi har fulgt den oppfordringen og nå idag er bilparken i stor grad preget av dieseldrevne kjøretøy. Staten var da "snill"med oss og reduserte avgiftene for nye dieselbiler slik at det var mest gunstig å velge disse bilene. Det har nok også ført til at bilparken har fornyet seg over kortere tid enn det ellers ville gjøre og det er jo i seg selv positivt det, men det har nok også ført til at mange av oss har tatt opp billån ol for å finansiere den bilen og det kanskje tidligere enn man ville gjort ellers. Økt utlån fra bankene fører også til økte inntekter til staten. Så "snillheten" er relativ. En annen avgift som ble innført var veiavgiften, som alle med bil skulle betale og dette skulle kunne finansiere veinettet i landet. De fant vel ut etterhvert at dette ikke var nok og at de i større grad måtte ty til bompengefinansiering. Dette førte jo til at grunnlaget for veiavgiften ble veldig tynnt da dette jo skulle finansiere veiene. Staten løste denne problematikken ganske enkelt, de forandret veiavgift til årsavgift (ingen er vel helt sikker på hva denne avgiften egentlig skal være godt for annet enn å få økt inntekt til staten) og dermed hadde man jo legimitert økt bruk av bomringer. Jeg aner et tydelig mønster... Mange av oss sitter kanskje med en litt dyrere bil med litt høyere lån og vi har ikke så mye valg mange av oss.. Det vil bli vanskelig å bytte til bensin, da dieselbilene ikke vil bli noe ettertraktet bruktobjekt og man må dermed bare betale det det koster. Om man har mulighet til å bytte til bensin og mange nok gjør det så vil man jo etter få år oppleve at co2 utslippene på ny blir den store synderen og man er påan igjen. Staten vet at dette vil kunne by på problemer for folk flest, så for enkelthets og "snillhet" skyld vil de nok kun øke årsavgiften for oss dieselkjørende og det kan jo se positivt ut da alternativet er å selge bilene våre med enormt verditap og låne oss opp for å få kjøpt oss en miljøvennlig bil (som vi tross alt gjorde forrige gang), da er jo en økning i årsavgiften nesten som en gavepakke fra staten..
mange vil sikkert kunne si at man har jo miljøvennlige alternativer og at man kan jo kjøre elktrisk eller på gass ol.. Ja, det kan jo være et alternativ for noen, men for de fleste av oss er det ikke.. Hvor skal man fylle gass? er det så godt utbygget at det er et alternativ? Og elektriske biler? Hvor mange av disse bilene tilfredstiler de behovene de fleste av oss har? Vel, jeg kjører idag en passe stor stasjonsvogn og den holder akkurat til at jeg kan få med meg barnevogna og noen ekstra ting og tang man trenger. De fleste elektriske bilene er såpass store at de hadde nesten fått plass oppi barnevogna, så det er ikke veldig gunstig. Dessuten gjør avstandene jeg må kjøre på daglig basis gjøre at en bil med en rekkevidde på ca 20 mil på "full tank" ikke holde særlig langt for min del..
På sikt ville vel det uansett føre til enorme miljømessige problemer det også da det ville bli et enormt forbruk på strøm i landet, og man vet jo hva økt forbruk av strøm her i landet pleier å medføre?
Neida så... Som gode nordmenn vi er vil vi vel prøve å etterkomme statens oppfordringer og om vi ikke har mulighet til det så vil vi vel betale årsavgiften med glede over at staten gir oss den gaven det er.. Det vi sannsyligvis kommer til å gjøre er å IKKE sette oss på bakbeina og vi kommer nok IKKE til å stemme anderledes ved neste valg for det kan jo hende at de rødgrønne vil endre litt på dette over tid. Det har jo tydeligvis vært manges tanker i lang tid og sånn vil det sikkert også bli neste gang.. Skal ikke si så mye mer, men vil legge til min brors betraktning på landets tilstand, som jeg synes er veldig godt sagt: "Forskjellen på en kineser og en nordmann er at kineseren vet han ikke eier noe, mens nordmannen tror han eier noe". God jul til alle :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar